Français
Blauwe Wimpel 2021

De Blauwe Wimpel 2021 is naar 2022 uitgesteld, op 6, 7 & 8 mei. Meer inlichtingen op de home page

Historiek

Bwmast.jpg De Blauwe Wimpel werd in het leven geroepen in de 19de eeuw, toen de wereldzeeën bevaren werden door immense zeilschepen. Voor de grote rederijen gold toen ook al de regels “time is money” en “time is of the essence”. De Engelse rederijen bekampten elkaar om met hun zeil- en passagiersschepen op een zo kort mogelijke tijd vanuit Bishop’s Rock (Zuid-Ierland) de oversteek naar New York (Ambrose lightship) te maken of omgekeerd. De Blauwe Wimpel, die sinds 1860 in gebruik kwam, was een onderscheiding die de winnaar kreeg wanneer hij een nieuw snelheidsrecord over de Atlantische oceaan vestigde. Uiteraard was de Blauwe Wimpel van groot belang voor trans-atlantische scheepvaartmaatschappijen. Het in handen hebben van deze trofee werkte prestige-verhogend zowel voor de rederij als voor de natie. Vooral tussen Groot-Brittannië, Duitsland en later Frankrijk was er hoge concurrentie. Hoewel de meeste maatschappijen beweerden dat veiligheid het belangrijkste was en snelheid pas op de tweede plaats kwam, staken ze het winnen van de Blauwe Wimpel niet onder stoelen of banken. Schepen met de titel “snelste schip” waren bijna altijd volgeboekt.

Als passagiers voor dat schip geen kaartje meer konden bemachtigen dan kozen ze toch vaak voor een schip van dezelfde maatschappij in plaats van de concurrent (zelf als de oversteek hierdoor langer duurde). Op deze manier had de hele vloot van de rederij profijt van een “Blauwe Wimpelhouder”. Ook de ontwikkeling van de scheepsbouw werd hierdoor gestimuleerd. In hun poging om steeds snellere en grotere schepen te bouwen pasten scheepswerven steeds modernere technologie toe in hun ontwerpen. Zo ontstond schroefaandrijving, ijzer werd vervangen door staal en de zuigerstoommachine werd verdreven door een stoomturbine. In 1934 stelde het Engels parlementslid Harold Hales een gouden trofee beschikbaar aan de houder van de “Trophy for the Blue Riband of the Atlantic”. Hiervoor was de Blauwe Wimpel slechts een denkbeeldige prijs, hoogstens zichtbaar gemaakt door het dragen van een blauwe wimpel in de mast.


Moderne Blauwe Wimpel

De Blauwe Wimpel is in de eerste plaats een ontmoetingsplek waar vriendschapsbanden tussen verschillende sea-scouts aangehaald worden. Tevens is het een weekend met een competitief karakter! De bedoeling van de Blauwe Wimpel is de leden door sport en spel, met de juiste dosis inzet en lef, het beste uit zichzelf en hun team te halen om op deze manier te strijden voor onze eigen Blauwe Wimpel. In verschillende kwartieren proberen de teams gedurende het weekend zoveel mogelijk punten te scoren. Dit kunnen ze doen door allerlei proeven en typische nautische spelen tot een zo goed mogelijk einde te brengen.

Op deze nationale wedstrijd voor alle Belgische scoutsfederaties: FOS, Scouts en Gidsen Vlaanderen, Scouts et Guides Pluralistes de Belgique en Les Scouts. Verder worden op deze vriendschappelijke wedstrijd ook het Koninklijk Marine Kadettenkorps en enkele buitenlandse eenheden (voornamelijk uit Nederland) uitgenodigd.

Vorige edities

  • 2019 Brugge - 11de & 22de FOS De Boekaniers
  • 2017 Antwerpen - 13de Zeescouts St-Joris
  • 2015 Jambes - 23ème Sea-Scouts et Sea-Guides “Sambre et Meuse”
  • 2013 Antwerpen - FOS, team Fleet
  • 2010 Brugge - VVKSM St-Leo
  • 2008 Brussel - 75ème Sea Scouts et 140de FOS Roodbaard
  • 2005 Gent - 3de en 4de FOS De Wilde Eend
  • 2002 Brugge - 11de & 22de FOS De Boekaniers
  • 2000 Brussel - 25ème Sea-Scouts et Sea-Guides “Port de Bruxelles”
  • 1998 Antwerpen - 1ste FOS Lange Wapper
  • 1996 Brugge – VVKSM St-Leo
  • 1994 Jambes - 23ème Sea-Scouts et Sea-Guides “Sambre et Meuse”
  • 1992 Oostende - 2ème FOS Westhinder

Uit https://wiki.fos.be/foswiki/Blauwe_Wimpel

Logo-Blauwe-wimpel-RGB.png

In geval van technische problemen met de web site, kunt u ons op deze email adress contacteren: it@blauwewimpel2021.be